Aktualności Porady

Ważne zmiany w podatkach 2020 – warto wiedzieć!

No Comments

Nowy rok przeważnie wiąże się z wejściem w życie nowych przepisów. Tym razem również – wraz ze styczniem nadeszły pewne zmiany w podatkach 2020. Nowe regulacje wiążą się głównie z uszczelnianiem systemu podatkowego. Podatnicy mogą się spodziewać zarówno nowych obowiązków, jak i uproszczeń. Warto wcześniej zapoznać się z nadchodzącymi nowościami, by nie dać się zaskoczyć. Zapraszamy do lektury!

Pierwsze zmiany w podatkach na początku roku

Już od 1 stycznia zaczął funkcjonować mikrorachunek podatkowy. Czym jest i do czego służy? Jest to indywidualny rachunek bankowy, na który podatnicy będą musieli wpłacać podatek PIT, CIT oraz VAT. Rachunek ten zakładany jest dla każdego podatnika i płatnika, posiadającego numer PESEL lub NIP. Dotyczy on każdego, kto jest zatrudniony na umowę o pracę, o dzieło, umowę zlecenie lub prowadzi działalność gospodarczą. Zmiana dotyczy zatem większości z nas i ma zapobiegać błędom związanym z wpłacaniem podatku na zły rachunek. Gdzie znajdziemy numer naszego mikrorachunku? Na stronie podatki.gov.pl dostępny jest generator, który po wpisaniu numeru PESEL lub NIP poda nam indywidualny numer konta.

mikrorachunek-podatkowy

W przypadku niemożliwości skorzystania z Internetu, taką informację można uzyskać również w dowolnym urzędzie skarbowym. Znajomość numeru mikrorachunku jest bardzo ważna, ponieważ bez tego nie można uiścić należności z tytułu podatku PIT, VAT i CIT, a jeśli tego nie zrobimy, grożą nam odsetki karne.

Z początkiem roku weszła także zmiana odnośnie oświadczenia o prawie do ulgi podatkowej dla osób do 26. roku życia (tzw. PIT zero). Od stycznia 2020 r. osoby chcące z niej skorzystać nie muszą już składać u pracodawcy specjalnego oświadczenia. Ulga przysługuje osobom do 26. roku życia zatrudnionym na podstawie umowy o pracę i umowy zlecenie, których roczny dochód nie przekracza 85 528 zł.

Choć przepisy wprowadzające tzw. „białą listę” obowiązują już od września ubiegłego roku, to wraz nadejściem 2020 r. skończył się okres przejściowy. Od stycznia nastąpiły zmiany dotyczące sankcji związanych z płatnościami dokonanymi na inny rachunek kontrahenta, niż ten, który istnieje w rejestrze podatników VAT. Więcej na ten temat można przeczytać w artykule: Biała lista podatników VAT – co to za narzędzie i jak z niego korzystać?

Zmiany dotyczyć będą też zasad wystawiania faktur do paragonów fiskalnych. Fakturę będzie można wystawić tylko wtedy, gdy na paragonie będzie widoczny NIP nabywcy. Ma to zapobiegać wystawianiu faktur na podstawie zebranych paragonów, które zostawili inni klienci i odliczania w ten sposób podatku VAT. W przypadku niezastosowania się do nowych zasad grozi nałożenie dodatkowego zobowiązania podatkowego do wysokości 100% kwoty podatku wykazanego na fakturze.

zmiany-podatkowe

Od 1 stycznia 2020 r. weszła również tzw. ulga na złe długi dla podatników PIT i CIT. Umożliwia ona wierzycielowi pomniejszenie podstawy opodatkowania o wartość wierzytelności (zaliczaną do przychodów należnych), jeśli nie zostanie uregulowana albo zbyta w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności (określonego w umowie lub na fakturze). Takie działanie ma ułatwić prowadzenie działalności gospodarczej poprzez zmniejszenie zatorów płatniczych firm.

Rozliczenia PIT za 2019 r. będzie można składać w tym roku od 15 lutego. Zostanie nam udostępnione wstępnie uzupełnione zeznanie. W przypadku ulgi rodzinnej podatnicy nie będą musieli już sami wpisywać danych dzieci, ponieważ zostaną one wcześniej wypełnione, a ulga na dzieci wraz z danymi automatycznie trafi do rozliczeń składanych przez Twój e-pit.

Zmiany w podatkach 2020 – co nowego wiosną?

Spora zmiana odnośnie formularza PIT-28 – podatnicy rozliczający się metodą ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych mają w tym roku czas na złożenie deklaracji do 2 marca. Dotychczas termin jej złożenia upływał 31 stycznia.

W kwietniu ma wejść nowa matryca VAT. Ma ona uporządkować stawki podatku od towarów i usług, a także ułatwić podatnikom dokonywanie klasyfikacji towarów. Do tej pory niektóre podobne produkty miały różne stawki VAT, co bywało dla niektórych niezrozumiałe. Po zmianach ma być przyjęta jedna stawka dla wybranych kategorii produktów, np. owoców i orzechów jadalnych. Ponadto obniżone zostaną stawki VAT z 8% do 5% dla owoców tropikalnych i cytrusowych oraz niektórych orzechów. Taką samą stawką będą opodatkowane ciastka i pieczywo, zupy, buliony, żywność homogenizowana, dietetyczna i przeznaczona dla niemowląt, artykuły dla małych dzieci (smoczki, foteliki samochodowe, pieluchy) oraz środki higieniczne. Obniżenie stawki dotyczyć będzie też m.in. niektórych przypraw przetworzonych, natomiast jej wzrost nastąpi w przypadku owoców morza i lodu używanego do celów spożywczych (23%). Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Zdrowia od kwietnia można się spodziewać również tzw. podatku cukrowego, który ma na celu wsparcie działań na rzecz zdrowego stylu życia.

Z wejściem nowej matrycy VAT wiążą się zmiany odnośnie klasyfikacji towarów i usług. Nastąpi odejście od klasyfikacji PKWiU 2008. W odniesieniu do towarów będzie stosowana Nomenklatura Scalona, a w zakresie usług – PKWiU 2015. Możliwe będzie również złożenie przez podatników wniosku o wydanie decyzji przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej odnośnie prawidłowości klasyfikacji statystycznej towaru lub usługi w celu określenia odpowiedniej stawki VAT. Jest to korzystne dla podatników, ponieważ taka decyzja będzie wiążąca dla organów podatkowych.

podatki-2020

Od 1 kwietnia zostanie także wprowadzone pewne uproszczenie dla dużych przedsiębiorców, mianowicie deklarację VAT będzie można złożyć w jednym pliku z ewidencją. Zmieniona forma (potocznie określana jako JPK_VDEK) ma połączyć dotychczasową deklarację i ewidencję VAT, jednak wiąże się to też z pewnymi dodatkowymi obowiązkami – w ewidencji sprzedaży trzeba będzie określić dodatkowe oznaczenia identyfikujące niektóre dostawy i usługi, a także charakter dokonywanych transakcji i oznaczenia dowodów sprzedaży. Nieprawidłowe prowadzenie ewidencji będzie groziło sankcjami.

Do 30 kwietnia należy rozliczyć się za 2019 r. W przypadku wpłacenia zaliczek na podatek dochodowy niższych niż należna kwota, do końca kwietnia trzeba wpłacić odpowiednią sumę na mikrorachunek. Ponadto rozliczenie może być bardziej skomplikowane, gdyż trzeba uważać na stawki PIT. Jesienią zeszłego roku zostały one obniżone z 18% do 17% (w przypadku rocznych dochodów nie wyższych niż 85 528 zł) i przy obliczeniach podatku należy wziąć pod uwagę stawkę przejściową (17,75%).

Pozostałe zmiany

Przepisy dotyczące nowych zasad poboru podatku u źródła (WHT) były odraczane w czasie już dwa razy i prawdopodobnie ich wejście w życie zostanie ponownie przesunięte, tym razem do 30 czerwca 2020 roku. Według nowych zasad, w przypadku gdy suma należności wypłacanych dla tego samego podatnika przekracza 2 mln zł w danym roku podatkowym, nie ma możliwości stosowania zwolnień i obniżonych stawek podatku wynikających z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania i przepisach szczególnych. Jednak zanim te zmiany wejdą w życie, płatnicy CIT będą mogli korzystać ze zwolnień i obniżonych stawek według dotychczasowych zasad.

Wyżej wspomniano już o uproszczeniu dotyczącym połączenia deklaracji VAT i ewidencji, które obejmie dużych przedsiębiorców już wiosną, natomiast od 1 lipca 2020 r. te zmiany dotyczyć będą także pozostałych firm. Od lipca znikną też deklaracje VAT-7 i VAT-7K, a podatnicy będą musieli korzystać z nowego pliku, dostarczanego co miesiąc drogą elektroniczną.

W 2020 roku więcej firm skorzysta także z ryczałtu, ponieważ jego limit wzrósł z 1,2 do 2 mln euro. Ta forma opodatkowania jest atrakcyjna dla niektórych działalności między innymi ze względu na niższe stawki podatku uzależnione od rodzaju działalności, a także mniejszą ilość dokumentacji. W przypadku ryczałtu nie ma jednak możliwości rozliczenia ponoszonych kosztów. Dużą część osób rozliczających się na tej zasadzie stanowią najemcy mieszkań i domów. Podwyższenie limitu dla ryczałtu umożliwi większej ilości firm płacenie mniejszych podatków, a to może przyczynić się do zmniejszenia biurokracji. Taka zmiana prawdopodobnie zwiększy ilość osób zainteresowanych tą formą opodatkowania.

Kolejną kwestią są przepisy rozszerzające obowiązek stosowania mechanizmu podzielonej płatności. Co prawda zostały one wprowadzone jeszcze w listopadzie 2019 r., jednak wciąż jest to nowość, która dotyczy wybranych transakcji dokonywanych między płatnikami, podlegających opodatkowaniu w Polsce. Więcej informacji na ten temat znajduje się w artykule: Split payment 2019 – czym dokładnie jest mechanizm podzielonej płatności?

zmiany-w-podatkach-w-2020

Rok 2020 niesie spore zmiany w podatkach, zarówno dla osób fizycznych, jak i przedsiębiorców. Większość nowych regulacji dotyczy uszczelniania systemu podatkowego, a pojawiające się zmiany niosą ze sobą uproszczenia, ale i też dodatkowe obowiązki. Dużo nowych przepisów wejdzie w życie na początku roku, a wiosną ważnym tematem będzie nowa matryca VAT. Warto na bieżąco śledzić aktualności związane z tą tematyką (np. na stronie prowadzonej przez Ministerstwo Finansów), ponieważ zmiany w podatkach 2020 dotyczą większości z nas.